tirsdag 8. juli 2014

Strikke en klut/liten håndduk av smånøstene



Jeg simpelten elsker å utnytte smårestene på denne måten. Det er opp til deg hvilke farger du vil blande. Ofte ender jeg opp med en "basis" farge og striper inn de andre fargene. Eneste ulempen er trådfesting til slutt. Men det går jo godt å feste trådendene etterhvert. Uansett det gir en god følelse å utnytte de minste restene. Her er det brukt Mandarin Naturell (100% bomull) og pinne nr 3 (Karbonz fra KnitPro) 
Slik kan en ferdig strikket liten håndduk se ut. Her har jeg heklet en kant rundt til avslutning og en heklet hempe øverst.  Hvor mange masker du vil ha tvers over før du begynner å felle er en smaksak. Her er det ca 90 masker. Når du minsker så strikker du 1.maske rett - deretter 2m  vridd rett sammen .

Etter å ha strikket noen kluter i ensfarget - blir det bestandig noen rester. Disse restene skal jeg bruke på denne kluten/liten håndduk.

Starter slik: Legg opp 3 m på doble pinner. Strikk bare  rette masker.
Slik øker du: Strikk 1. m rett. Øk ved å plukke opp masken fra forrige omgang og strikk denne. Øk på beynnelsen av hver pinne.
Ved trådskift : Snurr trådendene om hverandre og stram  litt. Strikk frem og tilbake og bytt tråd på rettsiden.


 Lykke til blandt dine små nøster! Du er selvfølgelig velkommen til min butikk i Brønnøysund , vi holder til på Meierisentret  inngang ved Bunnpris

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar